




j o- g a.
j o- g a.
Joga
w sanskrycie oznacza łączyć.
Joga to system pomagający osiągnąć równowagę, jednoczący ciało i umysł, to rodzaj ścieżki rozwoju, praktyka duchowa.
Zwykle, szczególnie w świecie Zachodnim, poznajemy Jogę poprzez fizyczną praktykę asan. Doświadczamy jej somatycznie, uczymy się Jogi poprzez ciało. Ciało jest naszym domem, żeby móc zasiać nowe, należy posprzątać ten dom i poukładać stare. Praktykując zaczynamy dostrzegać, że to, co pojawia się na macie jest odzwierciedleniem tego, co dzieje się w naszym życiu. Inne, nie fizyczne aspekty Jogi zaczynają przychodzić do nas pod wpływem fizycznego doświadczenia. Zaczynamy chcieć głębiej poznawać Jogę, a niektóre rzeczy przychodzą do nas same. Dlatego często mówi się, że Joga to 1% teorii i 99% praktyki.
Uczę Jogi. Dbam o to, żeby praktyki były zróżnicowane i karmiły nas energetycznie w zależności od pór roku, pory dnia i cyklu księżycowego. Na otwarcie lub zamknięcie zajęć wprowadzam elementy medytacji, Pranajamy (pracy z oddechem) i Mantrowania. Podczas warsztatów staram się uczyć i wprowadzać świadomość innych wymiarów Jogi, niż wymiar fizyczny.
#InneAspektyJogi
Praktyka Asan
– aspekt fizyczny jogi.
Moje zajęcia są różnorodne i płyną z wewnętrznego flow, tak jak podpowiada mi w danym momencie ciało i wyobraźnia.
Niekiedy do zajęć wybieram sobie temat przewodni np. rodzaj energii, system czakralny lub obszar w ciele, albo Peak Pose, czyli pozycję, do której przygotowujemy się i dążymy poprzez daną praktykę.
Jestem entuzjastką Neuro Jogi i ćwiczeń mobilnościowych. Staram się prowadzić zajęcia tak, by różne osoby mogły odnaleźć coś dla siebie. Czerpię z klasycznej Ashtanga Vinyasa Jogi, Vinyasy i Hatha Jogi. Bazuję przede wszystkim na wieloletniej praktyce własnej: czytaj więcej
„Like water which can clearly mirror the sky and the trees only so long as its surface is undisturbed, the mind can only reflect the true image of the Self when it is tranquil and wholly relaxed.”
Indra Devi
Vinyasa
w sanskrycie oznacza ruch. Ciężko nazwać Vinyasę stylem jogi, ponieważ wywodzi się z tradycyjnej Ashtangi (Ashtanga Vinyasa Yogi) i jest jej młodszą, frywolną i eksperymentującą siostrą.
Praktyka charakteryzuje się płynnym przechodzeniem pomiędzy asanami (pozycjami jogi), synchronizowania ruchu z oddechem i wykorzystywaniem Surya Namaskar (Powitania Słońca) do wprowadzenia ruchu pomiędzy mniejszymi lub większymi segmentami praktyki.
Vinyasa opiera się na flow i płynie tak, jak podpowiada mi w danym momencie ciało i wyobraźnia. Bywa dynamiczna i bywa też łagodna i miękka.
Hatha
w sanskrycie oznacza siłę. Nic w Jodze nie jest jednoznaczne, ponieważ określenie Hatha Joga może być użyte właściwie do każdej z praktyk fizycznych bazujących na asanach.
Przyjmijmy, że szukając różnic między taką praktyką a Vinyasą niekoniecznie dbamy o płynność przejść i nieco dłużej trwamy w pozycjach.
Nie oznacza to wcale, że Vinyasa jest bardziej zaawansowaną formą praktyki fizycznej, niekiedy wprost przeciwnie, a siła oznacza nie tylko siłę fizyczną.
Ashtanga
w sanskrycie ashta-anga oznacza mająca 8 gałęzi.
Ashtanga Vinyasa Joga jest praktyką fizyczną, do której lubię wracać w praktyce własnej.
Opiera się na zamkniętej sekwencji asan, które należy powtarzać – zawsze w ciągu, zawsze w tej samej kolejności, zawsze tak, jak zostały ułożone.
Chciałabym jednak pominąć fizyczny aspekt Ashtangi i pochylić się nad słowem Ashtanga i konceptem 8 Gałęzi Jogi, które powinny współistnieć.
8 Gałęzi Jogi.
Yamy
moralne wskazówki wobec świata:
- Ahimsa (niekrzywdzenie)
- Satya (szczerość)
- Asteya (nie zawłaszczanie)
- Brahmacharya (dystrybucja energii)
- Aparigraha (brak potrzeby posiadania)
Niyamy
moralne wskazówki wobec siebie:
- Saucha (czystość)
- Santosha (zadowolenie)
- Tapas (poświęcenie)
- Svadhyaya (samopoznanie)
- Isvara Pranidhana (zawierzenie sile wyższej)
Asany
praktyka fizyczna
Pranayama
praktyka oddechowa
Pratyahara
praktyka wycofania zmysłów
Dharana
praktyka koncentracji
Dhyana
medytacja
Samadhi
jedność z Wszechświatem
więcej do poczytania na blogu już wkrótce
